Het zit er op

Het zit er op. De tweede reis naar Bali is afgelopen. De eerste koffer is al gepakt. Het boeddha beeld van Tessa laten we in de tuin staan hier. We hebben net ons dagelijks regenbuitje van een half uur weer gehad. Even wat weetjes en datjes.

*Na een verrekijker jarenlang mee te hebben gezeuld tijdens alle reizen, heeft deze nu zijn nut bewezen

* Dat de foto's vier keer worden verkleind anders is het haast niet te doen om ze op de website te krijgen

* Dat je nooit tegen de zon in mag fotograferen, maar dat dat haast onmogelijk is in Bali.

* De verhaaltjes werden eerst in schrift geschreven met aanvullingen van de andere. Dan op de computer gezet. Door de andere gecorrigeerd en dan op de website geplaatst.

Nusa-Dua is leuk, maar gaat volgens ons verpest worden door de moderne tijd. Grote resorts zetten hier hun hotels neer. Hotel ging wel. De kamer was groot, maar eigenlijk was er niet veel te beleven. Wat ons het meeste tegen stond was een kooi met twee apen er in die stress gedrag vertoonden.

Sanur was leuker dan de vorige keer omdat we aan de andere kant zaten. Goed te doen met een fiets langs het strand. Hotel was vriendelijk en gewoon. Net tegen het centrum aan.

Amed is een heel rustig dorpje met een prachtig uitzicht over de zee. Is haast niet met de fiets te doen ivm de heuvels. Is nog niets te beleven. Scooter is eigenlijk vereiste. Hotel met prachtig uitzicht. Voor mensen met een loop probleem is het niet te doen vanwege de trappen sjouwen.

Lovina is een rustige plaats met een mooie loop over het zwarte zand. Zijn daar goed bezig om het strand beter te maken. Hotel zat op het strand. Perfecte plek.

Ubud blijft toch de stad met de meeste traditie en was in februari zeer rustig. Eerste hotel is al genoeg over geschreven. Tweede hotel had mooie grote kamers.

De eerste twee weken hebben we over het eiland gehopt. Is wel vermoeiend om elke vier of vijf dagen te verkassen. Maar je komt op verschillende plekken en ontmoet vele interessante en leuke mensen. De laatste weken zijn we tot rust gekomen in Ubud. Veel lezen, zwemmen en shoppen.

Bali blijft ook tijdens het regenseizoen een prachtig eiland. Het kan ook extreem warm zijn. De ceremonieën zijn hier nog erg heilig. Er staan er meer dan twee honderd op hun jaarkalender en dan nog de privé ceremonieën. Dit kost de bevolking klauwen met geld.

Bali is altijd nog erg goedkoop, maar je moet wel veel en goed onderhandelen. De prijzen zie je stijgen en dat zal vanaf 1 april nog meer worden want de benzine gaat 100 % omhoog. Daardoor zal alles duurder worden en zeker de toertochten. Wat opviel waren de vele Japanners die nog echt alles betalen. We denken niet dat er nog een Japanner in Japan is.

Tot slot. We hebben weer veel geleerd en veel zon tot ons genomen. Maar we zijn ook blij om terug te gaan naar je eigen huisje. Om de kinderen en kleinkinderen weer te zien. Tessa hield ons bij wat betreft de vooruitgang van Sunnery en dat hebben we moeten missen.

Nu nog een vliegreis van 22 uur en dan de voor ons toch wel de kou in. Bedankt voor alle reacties op onze verhaaltjes. Elke ochtend lazen we ze voor het ontbijt.

tessa

NIET MIJN BOEDHAATJE IN DE TUIN LATEN!!!!

Ik heb het geluk nodig :)
De tuin heeft geen geluk nodig!

jan en Elly Klok

Een goede terugreis en we hopen jullie weer op Bali te ontmoeten en weer veel te lachen en kletsen. Wij hebben er van genoten

wim

eigenlijk wel snel gegaan voor ons. ik hoop dat jullie dat anders hebben beleefd. goede reis en tot binnenkort.
wim